Bas van der Veldt over: ‘AFAS, CEO, IQ, ACCU, Sinterklaas, Debiel, 1%, 92 Miljoen en Doet ie ’t of Doet ie ’t niet’

Wat is de definitie van een succesvolle business?

De meeste mensen denken dan aan harde euro’s. Aan omzet. Aan winst.

Maar Bas van der Veldt, CEO van AFAS?

Bas denkt daar toch iets anders over.

Een succesvolle business is een ecosysteem. Een succesvolle business is durven kiezen, een helder kompas hebben, verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen, beducht zijn voor te veel structuur en vooral … passie.

En de euro’s dan?

Die omzet van 92 miljoen euro (2015) is een effect daarvan.

bas7

AFAS ontwikkelt geïntegreerde standaardsoftware voor bedrijven en organisaties. Naast het hoofdkantoor in Leusden heeft AFAS kantoren in België, Curacao en Aruba. AFAS Software is ontstaan na een management buy-out in 1996. Bij het familiebedrijf AFAS werken 350 medewerkers die ruim 10.000 klanten bedienen waaronder 39 ziekenhuizen, 40% van alle onderwijsinstellingen en bedrijven in onder meer bouw, transport en retail. Hun missie is om ondernemers te inspireren om beter te ondernemen. Dit doet AFAS door software te ontwikkelen voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan.

De kunst van het implementeren van nieuwe ideeën

˜Een goeie ondernemer zit vol met nieuwe ideeën. Goeie medewerkers trouwens ook.

De vraag is: moet je met al jouw ideeën daadwerkelijk iets doen? Waarschijnlijk niet.

Wat je wél moet doen is het noteren van alle ideeën die je hebt. In je telefoon, of een fysiek boekje, dat maakt niet uit. Zorg ervoor dat ze niet verloren gaan.

Vervolgens is het een goed idee om er later (dagen, weken) weer eens naar te kijken.

  • Geeft het nog steeds dezelfde energie? Zo ja, presenteer je idee aan iemand die je waardevolle feedback kan geven.
  • Blijft je idee nog steeds overeind na de (kritische) feedback? Implementeer dan!

Waar andere mensen zeggen ˜eerst zien dan geloven”, is het bij mij andersom: eerst geloven, dan zien we het wel. Daarmee bedoel ik: test je idee zo snel mogelijk in de praktijk.

Dit is iets dat we bij AFAS ook willen meegeven aan onze medewerkers. Probeer nieuwe ideeën uit en kijk of het werkt.

En werkt het niet? Geef het dan niet te snel op. Wanneer een nieuw idee in eerste instantie niet slaagt, vraag jezelf dan altijd af:

  1. Is het geen succes omdat het een slecht idee is?
  2. Is het geen succes omdat het idee slecht uitgevoerd is?

Ik hoor te vaak dat mensen aangeven dat iets is mislukt, terwijl het idee dan hartstikke goed is! Kijk daarom heel kritisch naar de uitvoering: zijn er andere manieren waarop het wél zou werken?

Focus op details. Maar wel op de juiste details. 

Ondernemers hebben de neiging om alles in de gaten te houden. Om controle te houden over elk proces in hun business.

Doodzonde vind ik dat.

Want veel van deze processen zijn 100% te automatiseren. Processen als sales, P&O, consultancy zijn inmiddels zó goed te structureren en te automatiseren, dat je hier weinig omkijken naar hebt.

Het voordeel van automatiseren is uiteraard dat je veel meer energie kwijt kunt in de kern van jouw business: het product. En dat is toch vaak waar ondernemers het beste in zijn en waar ze de grootste passie voor hebben. Zelf heb ik dat ook heel sterk. Mijn eigen “liefde” is namelijk productontwikkeling. En ook de marketing van het product.

Klein voorbeeld: In onze nieuwe software versie AFAS Profit Next heb ik me vastgebeten in het format van de datum. Bij 9 van de 10 software pakketten zie je een format zoals ??-??-????.

Niet bij Profit Next. Daar tik je “sinterklaas” in en verschijnt er 5-12-2016, inclusief een klein icoontje met een cadeautje van de sint. Daar kan ik dus echt lyrisch over worden. Prachtig vind ik dat.

kado

Mijn advies aan ondernemers is dan ook om te blijven beseffen waar je talenten liggen en je passies naar uitgaan. Ik zeg altijd:

Focus op IQ, EQ en ACCU.

Waarbij ACCU verreweg het meest belangrijk is. Als ondernemers geen passie meer hebben voor hun business, dan zul je zien dat het in no-time bergafwaarts gaat. Om dat te voorkomen raad ik ondernemers aan om altijd betrokken te blijven bij hetgeen waarom je jouw business bent gestart: jouw geloof in jouw product of dienst.

Blijf je daar op focussen en zorg ervoor dat je de andere processen uitbesteedt, zonder dat je er teveel als een politieagent bovenop zit.

Doe je dit wel, dan gaat dit ten koste van je eigen werkplezier, jouw medewerkers en uiteindelijk ook jouw business.”

Doe iets niet twee keer

“Alles wat ik doe, wil ik maar 1 keer doen. En dus geen twee keer.

Omdat we allemaal weinig tijd hebben, is het belangrijk dat we niet te veel repeterende zaken uitvoeren. Want dit belemmert je om bezig te zijn met veel belangrijkere zaken: het groeien van je product, je mensen en je business.

Neem als voorbeeld het versturen van dezelfde e-mails. Het is toch gekkenwerk dat je deze elke keer opnieuw intypt? Hoeveel uren zijn dat wel niet op jaarbasis? Ik ontvang dagelijks e-mails met dezelfde verzoeken, waar ik steeds hetzelfde antwoord op stuur.

Tegenwoordig ontvang ik bijvoorbeeld erg vaak e-mails van mensen die graag mijn persoonlijke chauffeur willen zijn.

Los van het feit dat ik geen chauffeur nodig heb (ik woon op nog geen kilometer van ons kantoor), beantwoord ik deze mail niet elke keer zelf. Ik heb namelijk een sneltoets waarmee ik deze e-mail in 1 seconde heb beantwoord. Zonder dat het mij mentale energie heeft gekost.”

emailDoe iets niet twee keer

“Alles wat we met AFAS doen, willen we maar 1 keer doen. Onze propositie is om zoveel mogelijk bedrijfsprocessen te automatiseren, waarmee we onze klanten veel tijd besparen.

Als je je processen goed kent, dan kun je het geheid automatiseren. Processen zijn eigenlijk uitgebreide als-dan beslisbomen. Een keer goed naar kijken en uitwerken, vervolgens automatiseren.

Veel mensen denken bij het automatiseren van werk, dat het ten koste gaat van de werkgelegenheid. Ik ben het hier absoluut niet mee eens.

  • Ten eerste: vind ik dat wanneer iemands werk geautomatiseerd kan worden, dat dit werk in feite enorm repeterend en dus saai werk is. Dan is het voor deze persoon dus beter dat ze een andere toegevoegde waarde vinden, waarbij ze meer hun talenten kwijt kunnen;
  • Ten tweede: kun je iemands baan een andere invulling geven. Ik ben dan ook van mening dat het werk dat door mensen wordt gedaan, meer “mensen-werk” gaat worden. Niet technisch, maar sociaal. Niet analytisch, maar empatisch.

Neem onze ontvangstbalie: deze hebben wij laten vervangen door een “incheckwand”waar je als bezoeker via een touchscreen aangeeft met wie je een afspraak hebt. Je pasje met foto wordt hier ook uitgeprint.

bas4

Echter, je wordt wel altijd ontvangen door onze voormalige baliemedewerkster, die je met een lach ontvangt en je geweldige koffie aanbiedt.

Deze dame deed hiervoor repeterend werk, maar ze heeft nu meerdere werkzaamheden, zoals onze benedenzaal cateren en schoonmaken. Dit combineert ze met de ontvangst van onze gasten. Ideaal voor haar en voor ons. Het rol is dus veel meer een sociale en menselijke rol geworden. En dat is iets wat niet te automatiseren is.”

Betrokkenheid is belangrijk. Maar laat ook mensen gaan.

“Ik heb een keer gelezen dat Howard Schultz – de CEO van Starbucks – elke week 25 vestigingen bezoekt. Op deze manier blijft hij in contact met zijn mensen en weet hij exact wat er speelt in de operatie.

Hier geloof ik heilig in.

Ik ben zelf ook enorm betrokken bij het werk van mijn mensen. Ik ken iedereen van naam, weet wat ze doen en weet van de meesten hun naaste familie.

Zo spreek ik elke twee weken mijn (enige) P&O medewerker/manager om te bespreken of er noemenswaardige zaken zijn met betrekking tot mijn mensen. Zijn die er, dan pak ik die vaak persoonlijk op. Denk hierbij aan ziektes of persoonlijke omstandigheden. Met dit soort problemen zijn we een enorm zachte organisatie: je krijgt bij ons alle steun die je nodig hebt.

Tegelijkertijd combineren we deze zachtheid met een zakelijkheid, of hardheid. Ik zeg altijd dat wij het Amerikaanse (hardheid) combineren met het Nederlandse (sociaal). De meeste organisaties hebben moeite om hier een balans in te vinden, maar bij ons gaat dit uitstekend.

Het harde is bij ons de verwachting dat je presteert, en dat je groeit.

bas6

Het is geen issue als het een tijdje minder gaat, dat kan gebeuren, maar na een x aantal maanden volgt dan toch een serieus gesprek over de consequenties van slechte prestaties.

Dat betekent dus ook dat je dan mensen laat gaan.

En als je het mij vraagt, moet het laten gaan van mensen voor ondernemers nooit een belangrijk issue zijn. Het is voor zowel de werknemer als voor de werkgever onzinnig om zo’n relatie te laten voortbestaan omdat het sociaalis.”

Succes kan je veranderen

“Ik ben gezegend met een enorm sterk en nuchter thuisfront. Veel collega-ondernemers heb ik zien groeien qua succes. En dit was te merken aan hun gedrag dat zijn weerslag had op de thuissituatie.

Bij mij is zo’n gedragsverandering niet mogelijk, denk ik. Ik ben al 20 jaar getrouwd met mijn jeugdliefde en zij houdt mij elke dag met beide benen op de grond. Ik kan hier bij AFAS een geweldig resultaat neerzetten, maar dan moet ik ’s avonds ook gewoon de vaatwasser leeghalen…

Dit is belangrijk: je moet niet geloven dat je meer bijzonder bent dan een ander omdat je een succesvolle business hebt opgebouwd. Dat betekent dat je een succesvolle ondernemer bent: niets meer en niets minder.

Thuis bij je vrouw en kinderen maakt dit geen verschil: hier ben je eerst man en vader.”

Mijn belangrijkste business beslissing

“Een sleutelpunt in mijn carrière als CEO was in 2008, toen we snel een enorme groei doormaakten.

Op dat moment beseften we dat we ook qua personeel een grote organisatie waren. Toen hebben Arnold (CFO) en ik met elkaar gezeten en besproken wat voor type organisatie we wilden worden – los van ons product.

We stelden onszelf de volgende vragen:

  • Willen wij een organisatie zijn met veel structuur en controle?
  • Of willen wij een organisatie zijn waar de medewerkers enorm veel vrijheid en autonomie krijgen?

Dit was uiteindelijk een simpele vraag, want we geloven allebei niet in een bureaucratische organisaties vol met regels.

Sterker nog, dit is wat wij daar van vinden: BELEID = DEBIEL

Want zodra jij de juiste mensen selecteert zal je zien dat ze uitstekend met vrijheid om kunnen gaan. Sterker nog: ze zullen deze vrijheid nodig hebben om te presteren.

Er is nog steeds niets dat mij gelukkiger maakt, dan wanneer mijn mensen iets implementeren in onze organisatie ZONDER dat ik dat weet. En dat het vervolgens ook nog een geweldig idee blijkt te zijn.

Bijvoorbeeld laatst, toen iemand uit zichzelf “vfortune cookies” bij de uitgang plaatste, met een briefje erin met de tekst: “Dit is het enige papier dat je bij AFAS vindt.”

Afbeelding1 (1)

Daar kan ik zo blij van worden, echt geweldig vind ik dat.

Mijn advies aan ondernemers: geef je mensen vrijheid om beslissingen te nemen en om nieuwe dingen te implementeren. Uiteraard moeten beslissingen die de business op lange termijn beïnvloeden altijd een consensus van de directie of management krijgen. Maar alles daaronder verdient het om te vertrouwen op de beoordeling van je eigen mensen.”

Wat de beste ondernemers zijn

“Onze klanten zijn met name ondernemers. En omdat we deze ondernemers veel spreken en ook goed leren kennen, weten we eigenlijk vrij snel wanneer een ondernemer succesvol zal zijn, of niet.

Het grote verschil in een goede en minder goede ondernemer is of hij of zij in staat is om mensen te enthousiasmeren. Het moet eigenlijk iemand zijn waar je uren naar kan luisteren. En waar de passie vanaf vliegt. Zoals ik al eerder zei, niet IQ of EQ, maar ACCU is het meest bepalend voor succes.

De beste ondernemers die ik heb ontmoet hebben dit. Zodra deze personen over hun producten of diensten praten, dan gebeurt er iets in de ruimte. Dan kun je bijna niet anders dan meegaan in hun enthousiasme.

Heb je dit als ondernemer, dan weet ik zeker dat jouw potentiële klanten ook gevoelig zullen zijn voor deze passie. En laten we eerlijk zijn: een klant koopt uiteindelijk een belofte.

Dit moet natuurlijk met de nodige entertainment overgebracht worden.”

Doet ie ’t of doet ie ’t niet

Als ik geen ondernemer was geweest, dan was ik in de entertainment business beland. Dit is ook een van de redenen waarom ik humor zo belangrijk vind in mijn leven en binnen AFAS. Humor maakt het werk leuker en het maakt mij als CEO meer benaderbaar.

In Leusden hebben we een fantastisch inpandig theater met ruim 300 zitplaatsen. Hier organiseren we bijeenkomsten en (gast-)seminars voor onze medewerkers, klanten en prospects.

En niet alleen dat … 🙂 :

Is het maandag?

Dan moet je altijd even checken wat er onder je bureaustoel zit. Voor je het weet hebben de collega’s er een luchthoorn onder gemonteerd. En ik wil zelf nog wel eens de stoelverwarming aan zetten als je naast me in de auto zit. Het zijn kleine voorbeelden van de humor in ons bedrijf.

Op ons jaarlijkse AFAS-bedrijfsfeest hebben we laatst “Doet ie ’t of doet ie ’t niet” gedaan. Geweldig was dat. Voorafgaande aan het feest had ik enkele personeelsleden uitgenodigd voor een 1 op 1 gesprek. Eerst vooraf camera’s in mijn kamer gemonteerd om het gesprek op te nemen. En vervolgens het personeel gevraagd of ze tijdens ons bedrijfsuitje naar Kroatië (waar het gemiddeld 30 graden is …) drie dagen lang in het pak van de AZ-mascotte (foto) wilden kruipen om ons te entertainen.

az

En dan vervolgens tijdens het feest het filmpje laten zien met de vraag: “Doet ie ’t of doet ie ’t niet”.

Dat is óók AFAS.

 

Leave a Reply 0 comments