Henk Kras over ‘Hoe jouw Business meer dan 1000% Groeit door te Focussen op Vitamine R’

Groeit mijn business genoeg?

Het zou wel eens de meest belangrijke vraag kunnen zijn die je jezelf als ondernemer kunt stellen. Als je die vraag nooit gesteld hebt, doe het dan eens. En wees eerlijk.

Is jouw business verder dan 3 maanden geleden? Een jaar geleden? 3 jaar geleden?

Als het antwoord “Nee” (of zelfs “Ja, maar niet veel”) is, dan komt dat waarschijnlijk omdat je meer aan jouw “vitamine R” moet werken.

Want met “vitamine R” heeft Henk Kras zijn bedrijf van heel erg klein tot heel erg groot gemaakt.

Hoe?

Mis het niet en lees verder.

kras

 Kras Recycling is compleet dienstverlener voor bedrijven bij het verwerken van afvalstroom (papier, karton, folies en kunststoffen) voor Benelux, Frankrijk en Duitsland. Bovendien maakt Kras Recycling ingezameld afval geschikt voor hergebruik of bewerkt ze tot grondstof  voor nieuwe producten. Kras houdt zich als derde activiteit bezig met de transitohandel van grondstoffen en halffabricaten.

Wat de basis is van ondernemerschap

“Al voor mijn veertiende jaar wendernemerschaprkte ik al 4 dagen per week in de zaak van mijn vader. Waar velen op latere leeftijd pas weten wat ze willen gaan doen, wist ik al vanaf minuut 1 dat ik de zaak zou overnemen.

En dat gebeurde dus ook: op mijn 21ste had ik samen met mijn broer Theo al een eigen business, die op dat moment nog wel erg klein was. Ik denk dat als je al op jonge leeftijd werkt, dit ontzettend belangrijk is voor je karaktervorming; hier wordt de basis gelegd van je toekomstige ondernemerssucces.

Je leert dat succes niet bestaat zonder er keihard voor te werken. Bovendien vorm je ook al jong een commercieel inzicht – je leert kansen te zien om geld te verdienen. Toen ik een klein kind was, had ik dat al. Ik kan me nog goed herinneren dat ik bloemen uit de tuin van mijn moeder knipte, om deze vervolgens in bosjes te verkopen voor een gulden op de Volendamse dijk.

Die handelsgeest ben ik nooit meer kwijt geraakt.”

Mijn advies: probeer kinderen op jongere leeftijd al te betrekken in het werkproces, bij jezelf of in een andere organisatie. Zodoende leren ze de belangrijkste basis principes kennen. Zoals het er nu naar uitziet is over een aantal jaren bijna de hele werkbevolking ZZP'er of ondernemer: op deze manier worden ze goed voorbereid op deze toekomst."

Waar ondernemers niet bang voor moeten zijn

˜Met mijn vader en broer handelden we in oude vodden, oud papier en oud ijzer, om dit vervolgens te verhandelen. Op een gegeven moment breidden we uit naar omringende dorpen en steden, waardoor we onze eerste grote investering moesten doen: een (half) automatische pers ter waarde van 30.000 gulden. Voor die tijd een enorm bedrag.

kraspers

Maar dit was niet onze enige investering; we hadden namelijk ook een loods nodig voor opslag en verwerking van papier en plastic. Al heel snel groeiden we uit ons jasje en werd deze loods te klein. Ik heb toen een les heb geleerd die mijn hele ondernemersleven van pas is gekomen: bouw altijd groter dan je op dat moment nodig hebt.

Zodra je een groeiende business in de industrie en/of productie hebt, en je merkt dat je met je product op het juiste moment in de juiste markt zit, dan moet je zorgen dat je investering in werkruimte altijd gebaseerd is op groei. Ik noem dit de wet van vacuüm. Die grote ruimte moet gevuld worden – op een of andere manier werkt het hele bedrijf daar naartoe. En geloof me, die extra investering drukt toch niet het succes van je bedrijf. Als je namelijk geen snelle groei hebt, dan heb je sowieso de verkeerde markt gekozen.

Mijn advies: investeer je in werkruimte, investeer dan in ruimte voor een toekomstige groei.

Hoe je gebruik kunt maken van concurrentie

Als je in een niche markt zit zoals Kras Recycling, dan is het niet handig om continu je concurrenten tegen te werken. Sterker nog: ik denk dat het verstandiger is om te delen met je concurrenten. In welke markt je ook zit: samenwerken levert je op lange termijn altijd meer op dan tegenwerken.

Bied je als organisatie meerdere diensten aan, dan is het niet erg om grote projecten aan te vliegen met een concurrent. Voor onszelf heeft dit veel opgeleverd; er zijn genoeg grote projecten waarbij wij de afvalverwerking uitvoeren, en een concurrent het handelen van het afval. Zodra je namelijk binnen hele grote projecten alles wilt uitvoeren, dan kun je je ook voorbereiden op een hoop kopzorgen en procesfouten.

Ik heb liever een halve cent zonder kopzorgen dan een hele cent met kopzorgen.

Deze visie zou moeten gelden voor ondernemers in elke branche die projecten aanpakken waarbij meerdere disciplines worden ingezet: kijk eens of je een deel kunt uitbesteden aan je ‘concullega’s.’

Mijn advies: samenwerken leert je meer op dan tegenwerken. Wees daarom niet bang om delen van projecten te delen met je concurrenten. Het scheelt je een hoop zorgen en deze omzet komt uiteindelijk in veelvoud bij je terug.

Waarom een ondernemer niet zonder vitamine R kan

˜Mijn hele carrière ben ik bezig geweest met het opbouwen en onderhouden van mijn netwerk. Ik zeg altijd dat je vitamine R hoog moet zijn, oftewel vitamine relatie.

Als ik terugkijk op mijn ondernemerschap, besef ik hoeveel ik te danken heb aan alle relaties die ik in de jaren heb opgebouwd. De eerste échte groeispurt van Kras Recycling heb ik bijvoorbeeld te danken aan Dick Kwakman, voormalig CEO van Kivo Plastic Verpakkingen. Dick had destijds een probleem met de afvalverwerking en benaderde ons om samen te werken. Het was onvoorstelbaar hoe hard het vervolgens ging. We waren ook een van de eerste afvalverwerkers in kunststof en hadden de eerste 5 jaar 70% van de markt in handen. Onze groei was spectaculair.

Wat ik van die samenwerking ook geleerd heb, is hoe belangrijk het is om simpelweg afspraken na te komen. De afvalverwerkers waar Dick mee samenwerkte betaalden erg slecht. En Kras betaalt wél. Altijd.

Als je groeit heb je het vervolgens enorm druk met werken in de zaak. Aan relaties bouwen besteed je dan eigenlijk veel te weinig aandacht. Wat ook logisch is. Ik had hier destijds eigenlijk ook geen tijd voor. Totdat ik werd gevraagd voor een commissiefunctie bij onze lokale ondernemersvereniging, IBEV. Vanaf toen heb ik eigenlijk nergens nee tegen gezegd en ben ik in allerlei commissies beland. Met als kers op de taart het voorzitterschap van F.C. Volendam.

hk

Henk Kras als voorzitter van FC Volendam

Wat ook helpt met het bouwen van relaties is jouw interesse in andermans bedrijf. Je kunt namelijk van elk persoon wel iets leren. Omdat ik een vrij brede interesse heb, kon ik altijd makkelijk een connectie maken met iedereen over zijn of haar vakgebied. Zodoende heb ik enorm veel levenswijsheid opgedaan van alle gesprekken in de loop der jaren. Dat is zo belangrijk voor ondernemers. Want in jouw business-leven zit je met allerlei verschillende mensen aan tafel. Dan is het een groot voordeel als je inhoudelijk met ze kan praten.

Een ander belangrijk aspect dat ondernemers moeten beseffen is dat ze altijd en overal hun bedrijf representeren. Dit gegeven zag ik altijd als een kans: bijna alle bijeenkomsten waar ik voor werd gevraagd zag ik als een mogelijkheid om KRAS te vertegenwoordigen en om onze naam goed neer te zetten.

Het is veel moeilijker om NU te ondernemen, dan TOEN. In mijn tijd kwam de wereld naar je toe. Nu is het andersom.

Dit is ook iets dat ik aan mijn opvolgend directeur (neef Ben Kras) duidelijk heb gemaakt: zorg ervoor dat je zo veel mogelijk zichtbaar bent. Want uiteindelijk gunnen mensen jou het werk’

Mijn advies: bouw altijd aan je netwerk, en zeg altijd ja tegen uitnodigen wanneer de tijd dit toelaat. Je representeert overal je bedrijf, en elke connectie is een mogelijkheid om je bedrijf sterker in de markt te zetten.

Waarom je als ondernemer vertrouwen moet geven

˜Inmiddels heb ik afgelopen jaar, na 39 jaar als directeur (waarvan 26 jaar samen met mijn broer Theo) mijn directeursfunctie overgedragen aan mijn neef Ben Kras. Je bedrijf uit handen geven is voor de meeste ondernemers lastig, maar toch had ik er weinig problemen mee. In 1998 kregen wij een aanbod van een grote externe partij die Kras Recycling over wilde nemen. De deal was op een haar na rond, maar toch hebben we het op het laatste moment afgeblazen.

Waarom?

De kinderen.

Onze kinderen wilden absoluut niet dat het bedrijf overgenomen zou worden. Theo en ik hebben toen geluisterd en de kinderen het vertrouwen gegeven. Dat was toen best een beslissing, want je kunt je voorstellen dat hier geen kleine bedragen mee gemoeid waren.

Het voordeel van zo’n jonge generatie is dat ze heel vaak hun eigen ideeën willen implementeren. En dit is een goede zaak, ondanks dat het veel discussie oplevert. Ik vind daarom dat je als ondernemer vertrouwen moet geven aan jouw opvolgers. Dat betekent dus ook vertrouwen geven als ze vernieuwende ideeën hebben.

Ik heb dat altijd proberen te doen. Zowel aan het personeel als aan de aandeelhouders. Een ondernemer probeert altijd de balans te zoeken tussen het geven van vrijheid en het hanteren van een strakke leiding. Dit is een uitdaging, en ik raad ook altijd aan om een zakenpartner te zoeken die je daarin aanvult.

Zelf ben ik vooral de laatste jaren meer richting het geven van vertrouwen gegaan. Ik wil altijd dat mijn mensen zich gewaardeerd en belangrijk voelen in het bedrijf, en dat er ruimte is voor ontwikkeling.

Dit vertrouwen betaalt zich altijd terug: je personeel wordt meer loyaal en bevlogen, wat je uiteindelijk ook weer terug ziet in de cijfers. Bovendien hebben we bij KRAS onder het vaste personeel bijna geen verloop gehad in al die jaren. Ik denk dat het geven van vertrouwen hierin een belangrijke basis is.”

Mijn advies: zoek je balans tussen de harde hand en de zachte hand in het aansturen van je medewerkers. Probeer je medewerkers zo snel mogelijk vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven - dit betaalt zich altijd terug.

Kijk verder dan je eigen business

˜Een ondernemer zou zich niet alleen bezig moeten houden met het succesvol maken van zijn business. Ik ben van mening dat iedere ondernemer ook bezig moet zijn met iets terug te geven aan de samenleving. Eigenlijk zie ik dit zelfs als een morele verplichting.

Zelf ben ik daar mijn hele leven zeer actief mee bezig geweest. Van voetbal tot handbal tot de kerk; ik vind dat ik iets moet doen voor de samenleving, en in mijn geval met name voor Volendam. Een van de redenen dat ik dit doe is omdat ik enorm bezig ben met de volgende generaties. Ik wil namelijk dat er een goede basis wordt gelegd voor de volgende generaties, zodat er de mogelijkheid is voor deze kinderen om zichzelf te ontwikkelen en om te kunnen sporten.

Volendammers zijn de Galliërs onder de Romeinen

Daarnaast vind ik dat sport en cultuur de bouwstenen zijn van een gezonde samenleving. En deze kunnen alleen voortbestaan en groeien bij de gratie van sponsoren uit het bedrijfsleven. En denk niet dat dit alleen geldt voor ˜rijke” ondernemers: zelfs een ZZP’er heeft het vermogen om een klein geldbedrag te investeren in zijn samenleving.”

Mijn advies: houd je niet alleen bezig met je business; houd je ook bezig met de samenleving en de toekomstige generaties. Investeer daarin. Want door veel te geven krijg je veel terug.

De raakvlakken tussen sport en business

˜Sport, en vooral voetbal, is een essentieel onderdeel van mijn leven. Ik heb jaren actief gezaalvoetbald en ben daarnaast betrokken als voorzitter maar vooral als supporter van F.C. Volendam. Ook sponsort Kras hier en daar.

Een ding wat ik opmerk bij veel succesvolle ondernemers is hun fanatisme als het gaat om sport. Er is een enorme competitieve drive aanwezig, bij vrijwel elke sport of hobby die zij uitvoeren. Dit zie ik bij mezelf nog steeds terug, elke week tijdens de wedstrijd van F.C. Volendam. Ook op het veld had ik dit enorm: ik kon ontzettend slecht tegen verliezen, maakt niet uit in welke wedstrijd.

Daarentegen kon ik ook altijd zo weer de knop omzetten en weer bezig zijn met de volgende wedstrijd. Dit is essentieel voor een ondernemer, niet te lang stilstaan bij mislukkingen en teleurstellingen. Dit is ook iets wat je sterk leert in de topsport.

Een mens die geen fouten durft te maken, werkt niet.

Dat omzetten van de knop doe ik trouwens ook thuis. Als ik na een dag werken thuis kom vertel ik namelijk zelden iets over Kras Recycling tegen mijn vrouw. Als mensen aan mijn vrouw vragen hoe ik thuis ben, en ze vertelt vervolgens dat ik dan rustig ben en soms helemaal niks zeg, dan geloven mensen dit niet.

Wat ik ook zie is dat ondernemers veel elementen uit de sportwereld meenemen in het managen van hun team. Iets wat ik ook altijd heb geprobeerd bij KRAS Recycling. Zo probeerde ik altijd een gezamenlijke visie te creëren, waarbij ieder individu zich even belangrijk voelt op de werkvloer. Bij KRAS was er geen verschil tussen een manager of een man op de vorkheftruc; allebei werden ze gewaardeerd en hadden ze de ruimte om zichzelf te ontwikkelen.

defcollage 2 krasonelayer

Zodra iedereen zich op dezelfde manier gewaardeerd voelt, kan er pas een basis ontstaan voor een loyaal en hecht team, waar alle neuzen dezelfde kant op staan.

Als alle neuzen dezelfde kant op staan en er is een goeie sfeer in je team, dan is het altijd zaak om deze te blijven monitoren en hier altijd aandacht aan te besteden. Dit is niet anders dan een sportcoach – deze moet ook altijd de stemming in zijn team in de gaten houden. Mijn advies aan ondernemers is om uit te kijken in het aannemen van negatieve persoonlijkheden: negativiteit op de werkvloer kan zich uitspreiden als een olievlek, en is funest voor het werkplezier.Â

Op een rij

  1. Bereid je kinderen goed voor op een toekomst als ondernemer door ze al snel in het werkproces te betrekken; over een paar jaar is bijna de hele wereldbevolking ondernemer
  2. Investeer je in je werkruimte, dan investeer je in toekomstige groei
  3. Werk in projecten samen met concurrenten; het scheelt je een hoop kopzorgen
  4. Bouw altijd aan je netwerk
  5. Geef je medewerkers zoveel mogelijk vertrouwen en verantwoordelijkheid; dat betaalt zich altijd terug
  6. Investeer in de samenleving en toekomstige generaties; door veel te geven krijg je veel terug

 

Leave a Reply 0 comments