Jaap en Evert Sier: 9 Verrassende Tips van Poeliers met 110 jaar Ervaring

Je kent die verhalen wel van ondernemers die hun brood verdienen in de detailhandel.

Het is werken, werken en nog eens werken.
En dat lijkt ook het verhaal te zijn van Jaap en Evert Sier. Oprichters van Sterkip; een super-succesvolle poelierszaak in Volendam.

Ja, hard werken is altijd het motto geweest.  Maar goed, hard werken doet bijna ELKE ondernemer.

Jaap en Evert hebben echter andere geheimen die hun zaak hebben gemaakt van bijna nul tot één van de best verkopende winkels in Volendam.

Dus laten we eens kijken wat jij en ik kunnen leren van deze succesvolle mannen.

1. Over het Kiezen van Ondernemerschap

Vroeger, in onze jeugdjaren, hadden we bijna geen keuze. Het was heel normaal dat een 14-jarige knul een ‘baas’ uitkoos. Vaak was dit een familielid of een bekende van de familie. Ik koos dus voor werken bij een poelier.

Tot en met mijn 20e jaar moest ik mijn verdiende centen overgeven aan mijn ouders. Zo ging dat in die tijd. Het was wel zo dat ik al vrij snel de poelierszaak runde. Ik droeg alle verantwoordelijkheid, behalve de financiële.

Omdat de eigenaar zelf 4 zoons had, was het voor mij dus geen moeilijke keuze om een jaar later mijn eigen zaak te starten. Ik kon dan immers mijn eigen centen verdienen. Achteraf had ik – net als vele ondernemers die op jonge leeftijd zijn gestart – graag een studie gevolgd. Ik raad ondernemers ook aan om eerst een goede basis op te bouwen voordat je als ondernemer start.

"Start zo vroeg mogelijk met ondernemen, maar zorg voor een goede basis qua opleiding"

Zelf heb ik ook later een cursus bedrijfskunde gevolgd, wat me tot de dag van vandaag geholpen heeft in het continu verbeteren van mijn bedrijfsvoering.

2. Wat je Absoluut Moet Doen als je Risico’s Neemt

Als je zenuwachtig wordt van het nemen van belangrijke beslissingen, dan denk ik niet dat je geschikt bent om ondernemer te zijn. Ikzelf startte op mijn 21e een poelierszaak op de Dappermarkt in Amsterdam. Dan moet je weten dat op die markt 9 (!) andere poeliers stonden die allemaal diezelfde kip verkochten.

Eerste poelierszaak op de Dappermarkt in Amsterdam

Als je dan ook nog bedenkt dat ik eerst 20.000 gulden moest investeren (in die tijd de gemiddelde huizenprijs), terwijl ik nog niks had verdiend, kun je stellen dat het best een grote gok was.Toch ben ik niet 1 minuut zenuwachtig geweest na het nemen van deze beslissing. Of voor elke volgende beslissing. Wel vraag je advies aan andere succesvolle ondernemers en gaat op je eigen ondernemersinstinct af.

"Na het maken van een belangrijke beslissing is het vervolgens 100% gas geven en niet meer achterom kijken."

Vraag ook vooral niet Jan en alleman om advies – alleen aan ondernemers. Door alle andere mensen werd ik voor gek verklaard om daar een winkel te starten. Ondernemers denken anders. Zij zien en voelen of er commerciële waarde ergens in zit. Hier kan ik heel stellig in zijn: dit heb je of heb je niet, je kunt het niet leren.”

Ondernemer ben je, dit is niet aan te leren

Wat ik hiermee bedoel is het volgende. Ondernemers zijn sinds jonge leeftijd altijd op zoek naar uitdagingen, vernieuwing en verbetering. Dit heb je of heb je niet. Het is een automatisch mechanisme.

Je bent altijd op zoek naar het vernieuwen of verbeteren van de status quo. Een echte ondernemer wordt zenuwachtig als er geen verbetering te vinden is. Of als zaken te lang op hetzelfde niveau blijven. Terwijl niet-ondernemers zenuwachtig worden als er te veel verandering is.

Gaat iemand bijvoorbeeld al 30 jaar naar dezelfde plek op vakantie, naar dezelfde restaurants, dan weet je: ‘deze persoon zou geen goede ondernemer zijn’. Dat is overigens absoluut geen oordeel. Ik vind het geweldig dat er een verscheidenheid onder de mensen is. Ik wil alleen aangeven dat het ondernemer-zijn in je moet zitten. En afhankelijk is van je persoonlijkheid.

Ook is commercieel inzicht niet aan te leren volgens mij.

Neem Bart Smit, de oprichter van de speelgoedketen. Dit is een sobere en minimalistische man in doen en laten. Maar in zijn ondernemerschap was hij een visionair. Zo bracht hij Nintendo naar Nederland terwijl geen mens wist of dit een succes zou worden.

Hij had altijd een sterk instinct om te weten waar de markt naartoe zou bewegen en wat de mensen morgen en overmorgen zouden willen. Van de productkeuze tot en met de locatie van zijn winkels. Ik weet zeker dat zo’n ondernemer in elke branche deze gave tot uiting kan brengen.

3. Wat Cruciaal is om Te Overleven als Bedrijf

Vernieuw, vernieuw, vernieuw. Maakt niet uit in welke business. Als je een aantal jaren hetzelfde doet, dan is het proces naar het einde eigenlijk al gestart. Zonder dat je het door hebt.

"Het is een dooddoener voor elk bedrijf als je 5 jaar lang hetzelfde doet"

Ik zie vaak om me heen, dat ondernemers op leeftijd willen vasthouden aan ‘zo hebben we het altijd gedaan’. Dan denken ze ‘dit zit mijn tijd wel uit’.

Dit zijn heel gevaarlijke gedachten voor ondernemers. Ongeacht je leeftijd. Niet alleen beïnvloed je dan het hele team. Maar ook je product, je processen en uiteindelijk ook de klantloyaliteit. Want niet alleen zal de wereld je voorbij vliegen – je klanten uiteindelijk ook.

Een echte ondernemer is iemand die gemakkelijk afscheid kan nemen. Van ideeën. Van een bepaalde manier van werken. Van producten. En zelfs van ongeschikte medewerkers.

Ben je te gehecht aan vaste patronen, dan zie je vanzelf elk nieuw initiatief als een gevaar voor je onderneming – en daarmee voor jezelf.

4. Wat de Levenshouding van Elke Ondernemer zou Moeten Zijn

Een essentieel thema in ons bedrijf is altijd ‘experimenteren’ geweest. Het is eigenlijk een soort levenshouding voor ons. Altijd nieuwe dingen proberen, vooral op productgebied. We zijn ooit begonnen met 5 kip producten. Nu hebben we er meer dan 50 …

Van broodbeleg tot pasta’s en pizza; we willen alles geprobeerd hebben. Dat betekent overigens niet dat we elke week een nieuw product in de toonbank hebben liggen. Sterker nog, van elke 20 nieuwe artikelen die we testen, worden er ongeveer 5 ook daadwerkelijk verkocht aan onze klanten.

Wat we vervolgens – structureel – doen is dat we per week bijhouden wat wél een succes is en wat niet. We weten al sinds het allereerste begin van ons bedrijf wat onze brutowinst is per week.

Hierdoor kun je ook tijdig stoppen met de verkoop van een nieuw product. Als je al snel ontdekt dat een product niet goed genoeg verkoopt, kun je er ook op tijd mee stoppen. En weer op zoek gaan naar een nieuw product.

Een ander mooi voorbeeld van experimenteren was de start van onze tweede en meest succesvolle bedrijf: de Sterkip in Volendam. Deze vestiging zijn we in eerste instantie gestart om de winkel in Amsterdam te ondersteunen qua voorbereiding en verwerking (snijwerk). We stonden daar elke dag, dus dachten we: “waarom niet gewoon een vitrine neerzetten met een luifel, met onze basisproducten?”

Bedenk wel: toentertijd werd er 0,0 kip gegeten in Volendam. Maar het experiment sloeg in als een bom. Waardoor we onze business op onverwachte wijze – en bijna noodgedwongen – moesten uitbreiden.

Experimenteren betekent overigens niet dat de meeste experimenten een succes zijn.”

"75% van nieuwe product initiatieven sterven een snelle dood"

Dan vinden we het zelf een geweldig idee, maar het publiek niet. Geen enkel probleem, daar leren we elke keer van.

Het is de kunst om te weten wanneer je afscheid moet nemen van een nieuw idee. Zonder hier lang in te blijven hangen. Dit moet een snel en doorlopend proces zijn.

Nieuw idee, implementeren, testen, evalueren.

5. Hoe Je Enorm Kunt Groeien Door te Doen wat Anderen Doen

Zorg er ook altijd voor dat je niet te veel zelf wilt verzinnen. Sinds de oprichting in 1968 kijk ik altijd naar andere branches en andere winkels. Met name kijk ik naar slagerijen en andere winkels in de detailhandel. Hoe stellen zij hun producten in de winkel op? Welk type maaltijden hebben zij die wij kunnen ontwikkelen met kip?Op deze manier zijn we tot geweldige verbeteringen gekomen. Zowel qua product als manier van werken.

Deze ontdekkingen kunnen uit de gekste hoek komen.

Zo hadden we een leverancier die al jarenlang kipproducten aan ons verkocht. Vroeg hij een keer of we in zijn kipverwerkingsbedrijf kwamen kijken. Zagen we daar een Vietnamese vent kipbouten snijden op een manier die we niet konden. Het was zo snel; ongelofelijk om te zien. Vroegen we natuurlijk meteen of ze dit ook voor ons konden doen. Slotsom: wij besparen met deze uitbesteding zeker 5 uur werk per week.

Denk nooit dat je genoeg hebt aan je eigen creativiteit!

"Ik zeg altijd: wat ik weet, weet ik al. Wat een ander weet, weet ik niet"

“Zoek altijd naar creatieve ondernemers om je heen, je weet nooit met welke ideeën ze komen.Hierin is het ook geven en nemen. We zien veel ondernemers die alle kennis voor zichzelf houden. Zij hebben dus nooit iets gedeeld. Maar zijn op hun beurt ook niets van anderen aan de weet gekomen. Dat is in onze ogen dus de totaal verkeerde filosofie. Gelukkig zie je dat de hedendaagse jonge ondernemers het delen van kennis – vooral door internet – als iets vanzelfsprekends zien.

Dit maakt je niet alleen een krachtige persoonlijkheid, maar ook een krachtige ondernemer.

6. Kies een Bedrijfsleider met Deze Ene Belangrijke Eigenschap

Ik werk al ruim 40 jaar met mijn eigen broer Evert aan mijn zijde. Zonder hem zou de zaak nooit succesvol zijn geworden.

Waarom wij zo’n sterk team zijn kan ik niet precies uitleggen. Wat ik wel weet (en wat essentieel is in het kiezen van je tweede man), is dat de bedrijfsleider niet jaloers ingesteld moet zijn. Deze moet jou alles gunnen, en andersom ook.Dit merk je al vrij snel, wanneer deze persoon meer verantwoordelijkheid krijgt en onmisbaar wordt. Vaak wil diegene dan meer en meer, vooral op financieel gebied. En dan gaat het mis.

"Als de knecht het podium wil, dan gaat het mis"

Een bedrijfsleider moet dus zowel dominant als nederig kunnen zijn En niet continu op zoek zijn naar méér.

7. Zoek een Mentor

Iedere ondernemer heeft een goede mentor nodig. En misschien wel meerdere. Een mentor komt vooral van pas bij grote, belangrijke beslissingen.

Na de start van de Sterkip, groeiden we al vrij snel uit ons jasje. We konden toen op een mooie locatie een nieuw pand kopen. Kosten: 280.000 gulden. Dan moet je voorstellen dat je hier destijds 5 woonhuizen voor kon kopen.Dat was nogal wat.

Voor ons was het daarom super belangrijk dat we dit konden voorleggen aan iemand die kennis van zaken had. Je bent toch onzeker omdat je nog nooit dit soort grote beslissingen hebt genomen. En onze mentor had daar juist wél ervaring mee. Hij was dan ook uiteindelijk degene die ons het laatste zetje in de goede richting gaf. Waardoor ik besloot het pand te kopen. Dat is achteraf gezien een hele goede zet geweest.

Waar ik door de jaren heen wel achter ben gekomen is dat je wel de juiste mentor moet hebben.

"Een mentor is niet alleen iemand die wijsheid en ervaring heeft; hij moet ook een gretigheid hebben om jou verder te helpen"

Er moet ook een soort van vriendschap zijn. Iemand waarmee je een klik hebt. En waarvan je weet dat hij om jou geeft – als persoon. Ook belangrijk is dat hij een bewezen track record heeft in gebieden waar jij nog onervaren in bent.Als je het goed doet in je ondernemerschap, hoort het ook zo te zijn dat je een mentor ‘ontgroeit’. En dus op zoek moet naar een meer ervaren mentor.

Probeer dus niet alles zelf uit te vinden. Dat belemmert de groei van jezelf en van je onderneming. Ga actief op zoek en vraag je netwerk naar een aanbeveling. En zoek iemand waarmee je een klik hebt.

8. De Kopman Bepaalt het Tempo

Al vrij snel hadden wij in de gaten dat wijzelf grotendeels verantwoordelijk zijn voor de prestaties van de medewerkers.Allereerst hanteren wij het principe ‘de kopman bepaalt het tempo’. Of je het nu wilt of niet, je medewerkers kijken altijd naar boven, naar de manager of eigenaar. Loopt die niet hard, dan zakt het tempo van het team automatisch. Loopt diegene het hardst, dan gaat het team mee.

Daarom is Evert (nu samen met mijn zoon Frank) nog elke dag als eerste in de zaak, zodat zij hun voorbereidingen al gereed hebben. Kortom: hun proces loopt altijd strak. Dit heeft vervolgens een positieve invloed op de prestaties van die dag.

9. Steun van je Partner is Belangrijk (maar Niet Altijd)

Het thuisfront is superbelangrijk. Als je partner niet achter je staat als ondernemer, kun je beter gelijk stoppen. Het is wel belangrijk dat je niet alles in overleg doet.

"Toen ik de meest cruciale beslissing in mijn leven nam, nam ik die alleen. En niet samen met mijn vrouw"

Dat pand van 280.000 gulden? Die beslissing nam ik alleen. Zonder te overleggen met mijn vrouw. Dat is nu bijna ondenkbaar, maar destijds was dat de cultuur.Financiële zaken deed de man, zeg maar. Dus ook de grote financiële beslissingen.
Anno 2015 kan ik het me overigens bijna niet voorstellen dat dit soort beslissingen niet in overleg gaat.Maar ik raad wél elke ondernemer aan om niet alles te overleggen met je partner. Teveel overleg zorgt namelijk voor teveel spanning. Het enige waar het thuis dan nog over gaat is de zaak en alles wat ermee samenhangt. Dat moet je niet willen.Steun van je partner is dus erg belangrijk. Maar zorg wel dat je bepaalde zaken voor jezelf houdt. En desnoods met je mentor overlegt.

OP EEN RIJ
  1. Start zo vroeg mogelijk met ondernemen, maar zorg wel voor een goede basis qua opleiding
  2. Twijfel nooit na het nemen van een beslissing maar geloof er in en ga dan 100% vol gas vooruit
  3. Werk nooit jarenlang op dezelfde manier en vernieuw waar je kunt vernieuwen zo snel als mogelijk is
  4. Houd per week bij wat een succes is en wat niet (zo kun je snel dingen veranderen)
  5. Vraag advies aan andere ondernemers, ongeacht uit welke branche ze komen
  6. Werk samen met mensen die niet jaloers zijn
  7. Zoek een mentor die jouw situatie al heeft meegemaakt (en je wil helpen je met het nemen van belangrijke beslissingen)
  8. Bepaal zelf het tempo van het werk (je medewerkers gaan er dan automatisch in mee)
  9. Overleg niet alles met jouw levenspartner